Barnebank for Sparebanken Norge
I løpet av sommeren 2025 utviklet vi en bankløsning for de yngste kundene til Sparebanken Norge. Teamet besto av fem utviklere og to UX-designere. Den nye løsningen er nå lansert for bankens kunder.
Plattform:
App og nettside
Periode:
Sommeren 2025
Bakgrunn
Sparebanken Norges yngste kunder benyttet tidligere den samme løsningen som voksne kunder, men med visse begrensninger. Ettersom personer under 18 år for eksempel ikke kan søke om lån, resulterte dette i en applikasjon med mange funksjoner tilgjengelig, men med begrenset nytteverdi for barn og unge. Sommerprosjektet fulgte en iterativ designprosess der design og utvikling foregikk parallelt. UX-teamet leverte tidlig materiale til utviklerne, og hovedfunksjoner som kontosaldo, transaksjoner og sparemål ble prioritert. Totalt ble det gjennomført fire iterasjoner med justeringer basert på innsiktsarbeidet.
Innsiktsarbeid: Intervju og workshops
Vi startet innsiktsarbeidet med 11 intervjuer av barn i målgruppen, både forbipasserende i Bergen sentrum og barn av ansatte i Sparebanken Norge. Vi jobbet to og to, der én intervjuet og én noterte, og alle deltakerne fikk godteri som takk. Videre holdt vi to workshops med 12 barn, hvor vi utforsket hva de liker å gjøre på mobil og iPad. Barna tegnet, stemte på apper og laget egne forslag til appdesign, som vi senere brukte i prototypen. Vi fordelte rollene slik at én ledet og én noterte, og pizza og små belønninger ble servert for å gjøre øktene hyggelige.

Bordet fra en av workshopene der barna jobbet med tegneøvelser og delte idéer.
Hva vil barna ha?
Workshopene viste tydelig at barna bruker mest mobil og iPad til spill, YouTube og sosiale apper, og at de setter pris på interaktivitet, personlig tilpasning og belønning. Penger ble oppfattet både fysisk og digitalt, og barna ønsket enkle, visuelle måter å følge saldo og sparing på. Gjennom tegneøvelsene kom det frem at de ville ha muligheter for å tjene penger hjemme, opprette sparemål og tilpasse en egen avatar, inspirert av spill som Roblox.

Barnas tegninger fra øvelsen Tegn din drømmebankapp. Her ser vi forslag som ukesoppgaver, sparemål (kjøpemål) og en avatar tegnet av barna selv.
Prototypen
Hjem
Innsiktsarbeidet resulterte i en hjemmeside som startpunkt i løsningen. Brukeren kan se saldo på alle kontoer ved å bla med pilknapper. Brukskonto vises som bankkort, mens sparekonto vises som pengeboks fra Kompisbutikken. Barna ønsket en enkel og visuell oversikt over pengene sine. Tradisjonelle bankfunksjoner som pengeoverføring og transaksjoner er inkludert, men med mer barnevennlig språk, der «overfør penger» blir til «flytt penger» og «transaksjoner» til «aktiviteter».

Hjemskjermen viser saldo på alle kontoer visuelt, med barnevennlig språk og ikoner for brukskonto og sparekonto, samt widgets for enklere navigering.
Flytt penger og Mine penger
Flytt penger er designet slik at barnet enkelt kan velge hvilken konto de vil flytte penger fra, og hvilken de vil flytte pengene til. De kan fylle inn ønsket beløp selv, eller bruke hurtigknappene for noen faste summer. Mine penger gir barn oversikt over hvor pengene deres har gått. Med kategoriene Tjent, Spart og Brukt kan de raskt se hvilken kategori som er størst, og de kan fokusere på én søyle for detaljerte transaksjoner. Tidlig økonomisk bevissthet kan bidra til bedre økonomisk mestring senere.

Fytt penger og Mine penger gir barna oversikt og kontroll: de kan enkelt flytte penger mellom kontoer og se hvor pengene har gått.
Mine sparepenger
Etter innsiktsarbeidet landet vi på en versjon av siden Mine Sparepenger som kombinerer informasjon og animasjon, med sparekompisen som beveger seg rundt på skjermen og passer på pengene. Her kan barna også sette seg sparemål og tjene stjerner underveis. Intervjuer og workshops viste at barna ønsket en sparemålsfunksjon der de kan sette mål og gradvis spare. Funksjonen knyttes til stjerner som barna tjener når de setter av penger, og som kan brukes til å kle opp sparekompisen, både som belønning og som motivasjon for å bygge gode økonomiske vaner.

Mine Sparepenger kombinerer informasjon og animasjon, med en sparekompis som passer på pengene. Barna kan sette sparemål og tjene stjerner som belønning og motivasjon.
Sparekompis
Workshopene viste at barna ønsket en avatar de kunne gi navn, kle opp og knytte personlig tilknytning til. Dette inspirerte Sparekompis, en sentral del av designet som gjør nettbanken mer engasjerende ved å belønne barn med stjerner når de utfører oppdrag, sparer penger eller logger inn. Sparekompisen symboliserer trygghet og ansvar, og barna kan ta vare på den for å tjene stjerner som brukes i Kompisbutikken til å låse opp nye karakterer, pynt og hus. Daglige besøk gir ekstra belønninger og skaper vane for jevnlig innsjekk.

Sparekompis er en avatar barna kan tilpasse og ta vare på. Den belønner sparing og oppdrag med stjerner, som brukes i butikken. Dette skaper engasjement og vane for jevnlig innsjekk.
Oppdrag: Barnesiden
Gjennom idemyldring i gruppa og workshopene med barna ble det tydelig at oppgaver hjemme kunne gi ukelønn. I Oppdrag kan barna tjene både ekte penger og stjerner. Oppdrag lar barna tjene penger og stjerner ved å fullføre oppgaver foreldrene har lagt inn. Når oppgaven godkjennes, legges beløpet i barnets spareglass, og stjernene kan brukes i Kompisbutikken.

I Oppdrag kan barna tjene både penger og stjerner ved å fullføre oppgaver hjemme.
Oppdrag: Foreldresiden
Foreldrene er kjernen for oppdrag. Det er de som må gi oppdrag til barna, godkjenne om oppdragene er fullført, og gi lønn for arbeidet. Foreldrene får en enkel oversikt over status på oppdragene for hvert barn, samt oppdrag som venter på godkjenning. Foreldreportalen er satt opp med det samme designet som barnesiden for å forsikre at funksjon og formål er tydelig kommunisert. Foreldre kan sette opp oppdrag, velge hvilke barn som skal få oppdraget og hvor ofte det skal gjennomføres. Når barna har bedt om lønn kan foreldre overføre beløpet barnet har opptjent.

Foreldrenes oppdragsside: de oppretter, godkjenner og belønner oppgaver, med oversikt over status for hvert barn.
Min læring fra prosessen
Sommerprosjektet hos Sparebanken Norge har gitt betydelig faglig og personlig utvikling, både som UX-designer og i forståelsen av hvordan man arbeider med produkter for ekte brukere. Å arbeide mot lansering av et produkt som skal brukes av målgruppen har gitt innsikt i en realistisk designprosess, der vi har måttet vurdere hvordan løsningen faktisk vil bli brukt og ta høyde for ulike brukstilfeller. I tillegg er økonomi og penger et seriøst tema som krever at informasjonen er korrekt og tillitsvekkende, noe som har gjort arbeidet med presisjon og tydelig kommunikasjon ekstra viktig.
I tillegg har prosjektet understreket viktigheten av innsiktsarbeid og medvirkning fra målgruppen. Uten workshops og aktivt samarbeid med barna ville bankløsningen sannsynligvis ikke inkludert Sparekompis, som i dag er den delen av løsningen som knytter sammen alle aktiviteter i appen og sikrer oppnåelsen av det viktigste målet: å øke bruk blant målgruppen.